Monday 2 November 2015

Petua demam kuning

Aku idak la pakar sal demam kuning ni
anak pon baru sorang dah sibuk nak bagi petua haha
takpe kannn kita share la mana yang boleh bagi manfaat kat orang lain
tak gitu

ok kisah lepas Ammar warded kuning tu. balik rumah still kuning ada lagi
kat sini doctor akan discharged if kuning dia dah turun
means bacaan kuning tu dh turun la.
tapi still nurse yang datang rumah tu check jgk.
dorang akan pantau la


Baru sehari balik rumah. lepas discharge




Ammar dekat seminggu lebih baru kuning tu hilang
macam macam petua yang aku buat.
setengah budak tak sama tau
kadang rasi yang itu
kadang budak tak rasi yg ini
ha..mcm mcm

so kita try and error je
keep in mind. demam kuning amat bahaya utk baby
jangan pandang sebelah mata je
*aku la tu :P

so ade dua petua yang aku dah try. mana tau rasi ngan korang, anak aku tak berkesan. last last mak mandikan dengan ubat kuning beli kat kedai sensei aka kedai ubat cina. pakai sekali alhadulillah turun dan terus hilang. salah satu petua jugak tu.

1. ubat homeopathy. tak salah aku namanya RTD remedy tambahan. beli kat toko jamu. actually kalau tru doctor memang tak kasi ubat mcm ni. tapi kita usaha kan.mana tau boleh turun. aku campurkan dengan susu. Adni anak sedara aku tu kuning dia tinggi
macam macam abg aku kasi last bagi ubat ni turun pastu hilang terus. seminggu dia warded.lagi lama.Ammar memula je turun lepas tu naik balik pastu aku tak bagi dah

2. Lumurkan aloevera dekat ats dahi or badan.

3. Sengkuang cina. perah ambil air bg kat anak sikit. sikit je tau. banyak kang takot kembung pulak


 
ok tu jela antara usaha yg aku buat. last mandi ngan ubat sensei tu. terus hilang.
legaaa mak
kesian anak kena ambil darah kt kaki.

Oh lagi satu utk mak kalau boleh stop dulu makan jamu tau
sebab jamu ni panas. boleh naik lagi kuning anak
keep bf anak sekerap mungkin. bagi kuning dia keluar tru kencing and berak
jangan bagi dia tido terlalu lama
nurse bgtau baby tido lama sangat tanda anak kena kuning
kejut dia tiap dua jam sekali untuk bagi susu

lagi satu jemur anak pagi pagi. yang ni rasanya semua tau.
pernah baca jugak kalau rajin tukar la lampu kalimantan kt rumah tu
gantikan dengan yang baru

Ok semoga anak anak kita sihat dan dijauhkan dari sebarang penyakit. aminnn :)





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...